Kenyataan bersama oleh Jaringan Pekerja Kontrak Kerajaan (JPKK) dan Kesatuan Pekerja-Pekerja Swasta Perkhidmatan Sokongan Di Hospital-Hospital Kerajaan Semenanjung Malaysia (KPSPSHKSM)

Jaringan Pekerja Kontrak Kerajaan (JPKK) dan Kesatuan Pekerja-Pekerja Swasta Perkhidmatan Sokongan Di Hospital-Hospital Kerajaan Semenanjung Malaysia (KPSPSHKSM) tidak bersetuju dengan Belanjawan 2021 yang dibentangkan di Parlimen oleh Kerajaan Persekutuan pada 6 November 2020, kerana Belanjawan 2021 telah mengabaikan frontliner atau barisan hadapan yang memerangi wabak COVID-19 tetapi dilupakan. Kami menggesa Kerajaan Persekutuan untuk memasukkan semua kakitangan yang berada di barisan hadapan pertempuran melawan pandemik COVID-19 ke dalam Belanjawan 2021 dengan segera, tanpa mengira kelas, pekerjaan, nilai atau asal usul mereka.

Pekerja pembersihan di hospital, pengawal keselamatan sekolah dan tukang kebun yang mempertaruhkan nyawa mereka setiap hari di barisan hadapan untuk melawan wabak COVID-19 diabaikan dalam Belanjawan 2021 kerana sistem kontrak pekerjaan mereka. Mereka tidak dianggap sebagai frontliner oleh Kerajaan Malaysia kerana mereka diupah oleh pihak ketiga untuk bantuan sokongan di premis kerajaan. Oleh yang demikian, mereka tidak layak dilindungi dengan Elaun Khas COVID-19 sebanyak RM600 sebulan (sehingga wabak tersebut berjaya ditangani) dan pembayaran sekali RM500 sebagai penghargaan ke atas sumbangan oleh barisan hadapan Kementerian Kesihatan (KKM).

Semasa menyampaikan ucapan Belanjawan 2021 di Parlimen, Menteri Kewangan Malaysia, Senator Tengku Dato’ Sri Zafrul Tengku Abdul Aziz berkata, “Kerajaan menghargai usaha dan pengorbanan barisan hadapan dalam memerangi wabak COVID-19 ini.” Walau bagaimanapun, pengecualian barisan hadapan, wira dan wirawati seperti pekerja pembersihan di hospital, pengawal keselamatan sekolah, dan tukang kebun yang dilupakan ini daripada Belanjawan 2021 bertentangan dengan ucapannya dan juga matlamat pertama Belanjawan 2021 Kerajaan Persekutuan, iaitu untuk melindungi kesejahteraan rakyat.

Selain itu, para wira dan wirawati kita yang dilupakan ini terdedah kepada risiko penularan COVID-19 setiap hari kerana kekurangan kelengkapan pelindung diri (PPE), seperti pelitup muka, pelindung muka, sarung tangan dan lain-lain ketika mereka bekerja di hospital dan sekolah. Dengan menyediakan PPE kepada pekerja pembersihan hospital, pengawal keselamatan sekolah dan tukang kebun, ia juga membantu dalam mencegah / menghentikan penyebaran COVID-19 kepada anggota keluarga mereka dan orang lain. Ia dapat membantu meratakan lengkung jangkitan (flatten the curve). Kerajaan Malaysia memperuntukkan sejumlah RM318 juta untuk pembelian PPE dalam Belanjawan 2021, namun kesihatan pekerja pembersihan hospital, pengawal keselamatan sekolah dan tukang kebun ini tidak berada di bawah skop Kerajaan Persekutuan. Sebabnya adalah mereka bukan sebahagian daripada penjawat awam tetapi pekerja kontrak yang diupah oleh pihak ketiga. PPE mereka berada di bawah tanggungjawab syarikat kontrak mereka. Oleh itu, langkah-langkah pemotongan kos mungkin tidak dapat dihindari untuk perniagaan, sedangkan Kerajaan dapat memusatkan perhatian kepada kos sosial untuk rakyatnya tanpa terikat pada sifat untung dan rugi untuk sesuatu perniagaan.

Menurut dapatan kami, masalah penswastaan sistem sokongan untuk premis Kerajaan merangkumi kelewatan pembayaran gaji, pembuangan kerja secara tidak adil, tiada kenaikan gaji, dan sebagainya. Penswastaan tidak menyelesaikan masalah penjimatan kos untuk perbelanjaan Kerajaan tetapi memindahkan masalah tersebut kepada kos sosial, seperti masalah kesihatan dan pertikaian di tempat kerja yang memerlukan lebih banyak sumber daripada Kerajaan. Sudah tentu sekali, pandemik COVID-19 memburukkan lagi masalah ini apabila wira dan wirawati kita yang dilupakan ini tidak dilindungi.

JPKK berkomitmen untuk memulihkan semua pekerja kontrak di premis Kerajaan sebagai sebahagian daripada penjawat awam. Seperti yang pernah dikatakan orang, “Kami dapat tidur dengan selamat kerana terdapat lelaki dan wanita kasar yang berjaga pada waktu malam untuk berdepan dengan keganasan yang mengancam kita.” Kita belum lagi terlambat untuk memasukkan semula “lelaki dan wanita ‘kasar’” serta wira dan wirawati kita yang dilupakan ini ke dalam bab buku sejarah kami yang akan dibaca oleh anak-anak kita, mengenai kisah wira dan wirawati kita pada ketika kita mengalahkan wabak COVID-19!

Kami menggesa Kerajaan Persekutuan, Perdana Menteri, Menteri Kewangan, Menteri Pendidikan dan Menteri Sumber Manusia supaya memasukkan segera semua kakitangan yang berada di barisan hadapan pertempuran melawan pandemik COVID-19 ke dalam Belanjawan 2021, tanpa mengira kelas, pekerjaan, nilai atau asal usul mereka.

One thought on “Wira, wirawati dan frontliner yang dilupakan dalam Belanjawan 2021

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *