20180805_183435 - Copy.jpg

Sejak awal tahun ini, terdapatnya ekspo-ekspo pemilikan kediaman yang disokong malah ada yang dianjurkan oleh kerajaan sendiri untuk menjual rumah yang tergolong dalam kategori “rumah mampu milik” kepada rakyat biasa. Ekspo-ekspo perumahan ini diadakan untuk menjual rumah-rumah yang dikatakan rumah mampu milik tetapi tidak terjual sehingga kini. Kita sering nampak pemimpin-pemimpin kerajaan diiringi oleh wakil-wakil pemaju hartanah dalam sidang akhbar dan majlis penjualan rumah, untuk mempromosi jualan rumah ini.

Dilaporkan pada bulan Oktober 2018 bahawa nilai rumah tidak terjual dengan sebahagian besarnya kategori “mampu milik” telah mencecah RM 22.5 bilion. Menurut Zuraida Kamaruddin, Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, penelitian Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT) mendapati bahawa 73% daripada rumah yang tidak terjual itu bernilai RM 250,000 ke bawah dan hartanah berkenaan dikategorikan sebagai “rumah mampu milik”.

Data yang diterbitkan oleh Pusat Maklumat Hartanah Negara (NAPIC) pula menunjukkan bahawa jumlah rumah yang tidak terjual di negara ini meningkat kepada 30,115 unit pada suku ketiga tahun 2018, bersamaan dengan peningkatan sebanyak 48.3% berbanding dengan 20,304 unit pada tempoh sama tahun 2017 yang sebelumnya.

Sistem pasaran GAGAL dalam penyediaan rumah untuk rakyat

Isu lambakan rumah, atau timbunan rumah yang tidak terjual, menunjukkan bahawa wujudnya masalah pembinaan rumah yang tidak menepati permintaan semasa. Banyak rumah tidak terjual bukannya kerana tidak cukup permintaan, tetapi harga rumah itu terlalu tinggi dan di luar kemampuan kebanyakan orang, sedangkan ramai orang memerlukan rumah untuk dijadikan kediaman mereka.

Masalah perumahan ini wujud kerana sistem pasaran yang dikuasai oleh pihak pemaju hartanah yang hanya mengutamakan keuntungan telah gagal menyediakan rumah yang bersesuaian dengan keperluan rakyat. Namun, penyelesaian yang cuba dibawa kerajaan nampaknya tidak mensasar kepada punca masalah yang sebenar, sebaliknya hanya bertindak sebagai “jurujual” rumah untuk pemaju yang rumah dibinanya tidak terjual kerana harga terlalu tinggi.

Jadi, kita dapat lihat sekarang ini kerajaan sendiri menggalakkan malah menganjurkan ekspo-ekspo perumahan untuk membantu pihak pemaju dalam menjual habis stok rumah mereka yang berlambakan.

Cara penyelesaian mesra pemaju TIDAK akan selesai masalah

Kita ambil contoh di Pulau Pinang, cara kerajaan negeri di situ untuk menyelesaikan masalah lambakan rumah begitu jelasnya hanya untuk membantu pemaju dalam menjualkan sebanyak mungkin rumah yang tidak terjual, bukannya menangani masalah pokok rumah yang dibina itu tidak bersesuaian dengan keperluan rakyat.

Antara langkah-langkah yang dicadangkan oleh Kerajaan Negeri Pulau Pinang, adalah peruntukan kebenaran untuk 30% unit rumah mampu milik dijual di pasaran terbuka yang diperkenalkan tahun lalu dinaikkan kepada 40%, sementara 20% daripada unit rumah mampu milik dibuka untuk dijual kepada bukan rakyat negeri itu dengan harga pasaran. Selain itu, had pendapatan untuk dilayakkan bagi pembelian rumah mampu milik dinaikkan sebanyak RM2,000 untuk setiap kategori rumah mampu milik (untuk unit berharga maksimum RM 150,000, had pendapatan isi rumah dinaikkan dari RM 6,000 sebulan kepada RM 8,000; untuk unit berharga RM 200,000, dinaikkan dari RM 8,000 kepada RM 10,000; dan untuk unit berharga maksimum RM 300,000, dinaikkan dari RM 10,000 kepada RM 12,000). Kerajaan Negeri Pulau Pinang juga mengecualikan 3% yuran kelulusan untuk warga asing yang membeli hartanah di Pulau Pinang bagi bulan Februari lalu untuk menggalakkan penjualan di musim Tahun Baru Cina.

Langkah sebegini sememangnya bukan membantu mereka daripada golongan B40 dan M40 yang memerlukan rumah itu untuk memiliki rumah mengikut kemampuan mereka, sebaliknya hanya menyelesaikan masalah keuntungan yang dihadapi oleh pemaju hartanah kerana rumah tidak terjual.

Ada sesetengah pemimpin Kerajaan menyalahkan kadar penolakan pinjaman yang tinggi daripada bank menyebabkan ramai orang tidak dapat membeli rumah mampu milik dan mewujudkan masalah lambakan rumah. Namun, mereka tidak sedar bahawa bukannya syarat pinjaman ketat yang menghadkan kemampuan rakyat B40 dan M40 untuk memiliki rumah, tetapi harga rumah yang terlalu tinggi tidak sepadan dengan pendapatan rakyat yang menyebabkan mereka tidak mampu untuk membeli rumah walaupun dikategorikan sebagai “rumah mampu milik”.

Mengurangkan kadar penolakan pinjaman perumahan oleh bank tidak akan selesaikan masalah secara dasarnya, malah akan mewujudkan masalah beban hutang yang semakin serius untuk golongan yang tidak berkemampuan.

Perlu anjakan paradigma dalam dasar perumahan

Komitmen KPKT untuk membina 100,000 unit rumah mampu milik setiap tahun ataupun 1 juta unit rumah mampu milik dalam tempoh 10 tahun adalah sesuatu yang patut dipuji, tetapi perlu dipastikan pelaksanaannya membuahkan hasil yang benar-benar memanfaatkan rakyat.

Sekiranya kerajaan serius dalam menyelesaikan masalah perumahan tanpa membebankan rakyat biasa, maka perlunya anjakan paradigma secara dasar dalam pembekalan rumah kepada rakyat. Rumah untuk rakyat, khususnya pembekalan rumah pertama untuk rakyat, tidak patut lagi diserahkan kepada pasaran bebas. Kerajaan memang boleh membina rumah kepada rakyat. Kerajaan sama ada boleh membina rumah dengan mewujudkan jabatan dalam kerajaan untuk berbuat demikian atau melantik kontraktor pembinaan secara langsung tanpa melalui mana-mana pemaju swasta. Dengan cara ini, kerajaan boleh menjual rumah kepada rakyat yang memerlukannya dengan harga yang dekat dengan harga kos pembinaan, bukannya kadar harga sekarang yang membolehkan pemaju swasta mengaut keuntungan sekurang-kurangnya 30%. Skim sewa beli boleh dilaksanakan dengan mudahnya apabila rumah dibina secara terus oleh kerajaan.

Kerajaan boleh menubuhkan Lembaga Perumahan di peringkat Persekutuan dan Negeri untuk menyelaraskan pembekalan rumah pertama kepada rakyat. Semua rumah yang dibeli daripada kerajaan atau Lembaga Perumahan sebegini tidak boleh dijual di pasaran, dan hanya boleh dijual semula kepada kerajaan atau Lembaga Perumahan dengan harga belian asal (mungkin boleh ditambah mengikut kadar inflasi). Ini akan dapat membendung masalah spekulasi harga rumah sehingga menyusahkan rakyat biasa untuk memiliki rumah.

Kita perlukan inovasi baru untuk membolehkan semua rakyat di negara kita mendapat perlindungan untuk rumah kediaman yang selesa. Pasaran terbuka yang didorong oleh motif pemaksimuman keuntungan tidak dapat menawarkan inovasi dan alternatif yang sesuai dengan keperluan dan kemampuan rakyat. Kita perlu keluarkan pembekalan rumah, khususnya rumah pertama rakyat, daripada pasaran, demi menjamin hak perumahan rakyat. Kerajaan juga perlu berhenti daripada menjadi jurujual untuk pemaju hartanah.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *