oleh Rani Rasiah

Kemusnahan 30 ekar lagi tanah kebun yang berkembang maju di kawasan kebun tananam makanan Kanthan bukan sekadar kerugian besar kepada 6 orang petani yang mengusahakan tanah tersebut. Rakyat Malaysia, khususnya rakyat Perak, telah kehilangan 30 ekar tanah kebun yang telah biasa membekalkan pasar borong Menglembu dan tempat lain dengan sayur bayam, kangkung, daun bawang, jagung dan buah belimbing.

Namun, keterjaminan makanan seolah-olah menjadi perkara remeh bagi pihak berkuasa yang terlibat dalam pengusiran paksa terhadap 6 orang petani itu pada 24 Oktober 2023. Disokong dengan notis 7 hari di bawah Seksyen 425 Kanun Tanah Negara, dan tidak mengendahkan semua rayuan kepada Perdana Menteri, Menteri Besar Perak, Pengarah Tanah dan Galian (PTG) dan Perbadanan Kemajuan Negeri Perak (PKNP), Kerajaan Negeri Perak menggunakan kekuatannya yang sepenuh untuk mengosongkan tanah tersebut. Mereka membawa masuk jentera berat, pasukan polis pencegah rusuhan, dan penguatkuasa daripada pejabat tanah. Pegawai PTG bertindak keras seperti samseng, dengan mengancam untuk memandu kenderaan mereka ke arah petani-petani dan aktivis-aktivis PSM yang membentuk halangan manusia untuk cuba melindungi kebun-kebun tersebut. Kekerasan telah digunakan terhadap dua orang aktivis wanita. Salah seorang daripadanya mengalami kecederaan gigi hampir tercabut dan hidung berdarah akibat patah tulang muka, selepas jatuh dengan muka terhentam di atas tanah. Jentolak telah melanggar pecah paip pengairan dan perenjis, lalu merosakkan sepenuhnya. Empat orang – seorang petani dan tiga orang aktivis PSM – telah ditangkap dan diheret ke dalam kenderaan polis Black Maria yang diletakkan berhampiran. Dan selepas itu, petugas-petugas perobohan bertindak untuk menebas sayur-sayuran dan kebun jagung yang sedia untuk dituai dalam masa 2 minggu.

Kawasan pertanian Kanthan tersebut berada di dalam kawasan Parlimen Tambun dengan Ahli Parlimennya juga merupakan Perdana Menteri. Adalah baik bahawa pegawai-pegawai  dari Pusat Khidmatnya yang prihatin telah hadir sejak awal lagi dan cuba sedaya upaya untuk berunding dengan wakil PTG dan PKNP supaya menghenti kemusnahan tanaman. Tetapi selepas beberapa pusingan rundingan dengan agensi yang berbeza, mereka gagal memujuk PTG yang tetap bertegas dan mengatakan bahawa mereka hanya akan berundur jika diarahkan oleh Menteri Besar Perak, dan Perdana Menteri pun tidak dapat menghentikan perobohan kebun tersebut. Ini ialah satu pengajaran jelas tentang pembahagian kuasa antara pihak berkuasa Persekutuan dan negeri berkenaan urusan tanah. Namun begitu, ia amat sukar dipercayai bahawa Perdana Menteri sendiri tidak dapat berbuat apa-apa.

Siapakah petani ini? Menurut kerajaan dan PKNP, mereka adalah penceroboh atau “petani haram” yang bercucuk tanah di atas tanah kerajaan secara haram. 6 orang petani ini adalah antara kira-kira 500 orang petani yang bercucuk tanam di atas tanah seluas lebih 2,500 ekar yang merentasi 5 buah “kampung baru” – Kampung Baru Rimba Panjang, Kampung Baru Kanthan, Kampung Baru Kuala Kuang, Kampung Baru Tanah Hitam dan Kampung Baru Changkat Kinding – terbentang dari Sungai Siput ke Chemor sehingga ke Tanjung Rambutan. Petani-petani di kawasan Kanthan sahaja, mengeluarkan 60 tan sayur-sayuran dan buah-buahan sehari. Para petani di kawasan ini merupakan pengeluar jagung terbesar di seluruh Malaysia. Namun, yang ironinya, mereka dilabelkan “penceroboh”.

Komuniti petani di sini, yang berasal dari kampung-kampung baru dan sedang memasuki generasi ketiganya, telah mula bercucuk tanah di atas tanah tersebut sejak tahun 1930-an untuk membekalkan makanan kepada penduduk pendatang yang semakin meningkat di kawasan lombong bijih timah, ladang dan pekan yang baharu didirikan. Petani-petani awal menghadapi tugas yang sukar untuk menanam makanan – di mana pada zaman itu sebahagian besarnya ubi kayu – di kawasan lombong bijih timah yang terbiar. Sepanjang dekad-dekad yang berikutnya, mereka telah memperbaiki tanah tersebut dan menukar banyak kolam perlombongan kepada sumber air yang mudah dan boleh diharap untuk pengairan. Hasil sayur-sayuran dan buah-buahan yang berkepelbagaian dan melimpah-limpah dari kebun-kebun ini adalah bukti kerja keras semata-mata, yang telah membawa kepada transformasi penggunaan tanah daripada perlombongan kepada pertanian.

Namun, penggubalan Kanun Tanah Negara pada tahun 1965 telah melucutkan hak petani-petani yang bekerja keras ini dan menjadikan mereka penceroboh dan setinggan, tanpa hak ke atas tanah yang diteroka oleh mereka.

Walaupun begitu, petani-petani tersebut masih terus bekerja keras tanpa diganggu selama beberapa dekad lagi. Mereka pernah memohon pajakan dan lesen pendudukan sementara (TOL) sementara cuba mengadakan pertemuan dengan pejabat tanah untuk mengesahkan status mereka. Pada tahun 1990-an, apabila tanah mula dijual untuk keuntungan besar, dengan sogokan kepada sesetengah pihak yang terlibat, semua tanah kebun telah menjadi perebutan. PKNP mula melupuskan tanah kepada syarikat kaya dan menjalin usaha sama.

Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, tanah-tanah kebun tersebut menghadapi ancaman serangan yang berterusan. Namun, petani-petani masih terus mengusahakan tanaman mereka di bawah bayang-bayang ancaman jentolak, notis pengusiran dan notis mahkamah. Sama ada Kerajaan Negeri menghantar notis pengusiran kepada petani tersebut, atau syarikat yang diberikan hak milik tanah mengheret mereka ke mahkamah, di mana mereka akan kalah kerana undang-undang lebih memihak kepada pemegang geran tanah berbanding mereka yang telah bercucuk tanam selama beberapa generasi.

Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, keterjaminan makanan telah menjadi kebimbangan yang mendesak bagi rakyat Malaysia yang kini menghadapi masalah kekurangan makanan dan kenaikan harga untuk keperluan yang paling asas ini. Kedua-dua Kerajaan Persekutuan dan kerajaan negeri telah meletakkan keterjaminan makanan pada kedudukan yang tinggi dalam agenda mereka. Akan tetapi, isu pengusiran terhadap petani Kanthan telah menjejaskan dengan seriusnya keikhlasan mereka dalam menegakkan keterjaminan makanan. Apa yang dilihat di Kanthan merupakan ketidakjaminan pengeluaran makanan.

Langkah-langkah sepatutnya telah diambil oleh kerajaan untuk menyokong dan menggalakkan pengeluaran sayur-sayuran dan tanaman makanan lain – akar teratai, kangkong, bayam, labu, timun, cili, salad, kacang tanah dan lain-lain, jagung, ikan dan buah-buahan – di atas tanah pertanian ini. Ini adalah kawasan yang sepatutnya dan masih boleh diwartakan sebagai kawasan pengeluaran makanan.

Salah satu rungutan daripada Kerajaan Negeri Perak adalah petani-petani Kanthan enggan menerima tawaran tapak alternatif di Changkat Kinding. Beberapa orang petani memang telah ditawarkan tanah alternatif, tetapi apabila mereka melawat kawasan itu, mereka mendapati mereka ditawarkan kawasan cerun bukit, dengan tanah berbatu, dan terdapat kolam-kolam di kaki bukit yang sudah menjadi sumber air untuk aktiviti ekonomi yang sedang wujud seperti penternakan ikan dan penternakan lembu. Tambahan pula, mereka hanya ditawarkan 2 ekar tanah, kurang berbanding dengan purata 4 ekar yang sedang diusahakan mereka sekarang. Sikap kerajaan negeri mencerminkan keengganan untuk mengiktiraf sumbangan masyarakat petani kepada keterjaminan makanan. Sebaliknya, mereka hanya dianggap sebagai penceroboh haram yang menghalang pembangunan.

Penanaman sayur-sayuran dan buah-buahan, penternakan ikan dan penternakan haiwan adalah pekerjaan yang tidak glamor. Ia adalah kerja yang amat keras dan susah. Daun bawang perlu ditanam satu persatu, kata seorang petani, merujuk kepada ladang daun bawang tersebut yang kerap digunakan untuk menghiasi makanan. Kebanyakan petani adalah lelaki dan wanita yang lebih tua, dan kebanyakan generasi muda telah berpindah ke pekerjaan lain. Oleh kerana ini, komuniti petani telah mengecil kepada kurang daripada separuh saiz sebelumnya. Sesetengah petani juga berputus asa sendiri daripada menentang pengusiran.

Di banyak negara, petani-petani sekurang-kurangnya ditawarkan subsidi untuk menyokong dan memudahkan pengeluaran makanan untuk kegunaan domestik. Tetapi di sini, di mana inisiatif dan input kebanyakannya adalah daripada petani sendiri – bertani merupakan pekerjaan yang tidak dihargai.

Rakyat Malaysia harus mengiktiraf dan menentang dasar yang memudaratkan keterjaminan makanan, bukannya membenarkan prasangka perkauman yang tebal itu mengaburkan pemikiran rasional kita. Dalam isu ini, mungkin wujudnya prasangka perkauman kerana petani-petani yang diusir itu adalah beretnik Cina. Terdapat contoh kawasan pertanian Melayu yang juga diancam dengan kepupusan apabila tiada tanah pertanian alternatif diperuntukkan untuk menggantikan tanah yang telah dilupuskan kepada pihak lain. Penternak-penternak lembu India juga diancam kerana padang ragut lembu mereka berada di atas tanah yang bukan milik mereka. Kesemua mereka mempunyai suatu persamaan, iaitu: mereka semuanya petani yang tidak memiliki tanah dengan sah, dan oleh itu adalah “haram”, walaupun apa yang mereka semua keluarkan itu adalah halal, dijual di pasaran kita dan penting untuk pengunaan tempatan. Semua petani ini menghadapi cabaran yang besar kerana tidak memiliki tanah dengan sah. Tidak masuk akal untuk menolak mereka sebagai haram. Kerajaan sebaliknya harus mengubah sikapnya, dan membolehkan petani-petani ini mengusahakan kebun mereka secara aman demi membantu negara kita untuk mencapai tahap sara diri makanan yang mencukupi.

==========

Rani Rasiah ialah Ahli Jawatankuasa Pusat Parti Sosialis Malaysia (PSM).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *