oleh Choo Chon Kai

Peningkatan dalam penentangan rakyat Palestin terhadap Israel baru-baru ini merupakan kemuncak baharu kemarahan dan kekecewaan rakyat Palestin terhadap sekatan yang berpanjangan di Semenanjung Gaza, pendudukan haram ke atas tanah air Palestin, pembersihan etnik, pengusiran paksa, serangan kejam, penindasan secara ganas, pengeboman dan penyeksaan, yang dilakukan oleh rejim apartheid Zionis Israel.

Walaupun kita kesal dengan kehilangan nyawa orang awam dalam peningkatan konflik, kita tidak harus lupa untuk menangani punca yang paling asas kepada Persoalan Palestin dan penderitaan rakyat Palestin – pendudukan Israel terhadap bumi Palestin untuk selama tiga suku abad yang lalu.

Dunia kita memerlukan satu penyelesaian politik untuk konflik di Palestin dan rantau Timur Tengah, bukannya penyelesaian ketenteraan, tetapi sebarang penyelesaian untuk mewujudkan kedamaian di rantau itu hanya boleh dicapai melalui pengiktirafan, penghormatan dan realisasi hak rakyat Palestin untuk menentukan nasib sendiri, serta menamatkan pendudukan Israel di bumi Palestin.

Parti Sosialis Malaysia (PSM) menegaskan sekali lagi solidariti kami dengan rakyat Palestin dalam perjuangan mereka untuk menentukan nasib sendiri. Perjuangan rakyat Palestin untuk menentukan nasib sendiri merupakan perjuangan yang menentang rejim apartheid, penjajahan, imperialisme dan ketidakadilan sosial.

Kami menyeru untuk:

  • Menamatkan pendudukan Israel di Palestin;
  • Mengiktiraf, menghormati dan merealisasikan hak rakyat Palestin untuk menentukan nasib sendiri;
  • Menamatkan serta-merta sekatan terhadap Semenanjung Gaza;
  • Memenuhi hak pelarian Palestin untuk pulang ke kampung halaman mereka;
  • Embargo senjata yang menyeluruh ke atas Israel;
  • Semua pihak dalam konflik harus mengelak daripada menyebabkan pengorbanan orang awam.

Tidak akan wujudnya keamanan yang mampan dan berkekalan di Palestin dan Timur Tengah, selagi hak untuk menentukan nasib sendiri dan keadilan bagi rakyat Palestin tidak ditegakkan.

Hentikan keganasan! Tamatkan pendudukan! Bebaskan Palestin!

==========

Choo Chon Kai ialah Ahli Jawatankuasa Pusat Parti Sosialis Malaysia (PSM) merangkap Penyelaras Biro Antarabangsa PSM.

==========

Kenyataan dalam Bahasa Inggeris di sini.

One thought on “Solidariti dengan perjuangan rakyat Palestin untuk menentukan nasib sendiri

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *