oleh Wan Zamzahidi bin Wan Zahid

Salam Aidilfitri daripada Parti Sosialis Malaysia Negeri Pahang.

Setelah genap 30 hari kita berpuasa di bulan Ramadhan, maka telah tiba masanya untuk kita merayakan satu hari yang melambangkan kejayaan kita untuk mengekang hawa nafsu di sepanjang bulan Ramadhan.

Hari yang kita sebut sebagai Aidilfitri ini disambut dengan meriah oleh umat Islam di serata dunia, bermula dengan solat sunat aidilfitri, dan diteruskan dengan kunjung mengunjung, ziarah menziarahi antara satu sama lain, demi mengeratkan lagi persaudaraan dan persahabatan antara kita.

Namun, pada masa kita bergembira dengan kehadiran Aidilfitri ini, jangan sesekali kita lupa tentang saudara-saudara kita yang nasib mereka tidak sebaik kita. Saudara-saudara kita yang di bulan lain selain Ramadhan pun, lapar dan dahaga adalah sebahagian daripada intisari kehidupan mereka. Kedatangan Aidilfitri bagi mereka, hanyalah satu hari sepertimana hari-hari lain. Dengan penuh cubaan dan dugaan, keperitan dan kesusahan yang telah saban waktu mereka tempuhi. Marilah kita sama-sama melihat di sekeliling kita, apakah ada di kalangan saudara mara kita atau sahabat kenalan kita yang berada dalam situasi sedemikian, dan kita hulurkan tangan semampunya, untuk mereka turut sama dapat merasakan kemeriahan sambutan Aidilfitri ini.

Dalam pada itu juga, jangan kita lupa pada perjuangan golongan marhaen yang memerlukan sokongan dan dokongan dari semua pihak. Isu-isu penindasan pekerja, isu-isu perumahan rakyat, isu-isu kos sara hidup, isu-isu bekalan asas kepada rakyat, masih perlu dan wajib kita perjuangkan demi memastikan keadilan sosial dapat kita capai di tanahair kita ini. Kita sering mendengar tentang keluh kesah akibat masalah-masalah yang rakyat hadapi saban waktu, dan sebagai sebahagian dari ahli masyarakat, marilah kita sama-sama menjadi cakna dengan permasalahan ini, dengan membuang sedikit sifat ego, pentingkan diri dan tidak rasa peduli supaya kita dapat memainkan peranan yang lebih baik sebagai sebahagian dari rakyat yang impikan perubahan ke arah yang lebih baik untuk semua.

Di Aidilfitri ini juga, janganlah kita bersikap membazir, dengan membuang duit untuk membakar mercun secara berlebih-lebihan, atau bermewah dengan pakaian baru yang mahal harganya, serta juadah yang melebihi dari sepatutnya, sedangkan itu semua boleh dipanjangkan bagi membantu saudara mara dan sahabat kenalan kita untuk menghadirkan sedikit juadah di meja makan mereka di pagi Aidilfitri ini.

Akhir kata, marilah kita sama-sama mensyukuri kehadiran Aidilfitri ini dan terus berdoa agar segala amalan kita di bulan Ramadhan itu, diterima olehNya.

Taqabballaha minna wa minkum, taqabbal Ya Karim.

==========

Wan Zamzahidi bin Wan Zahid ialah Ahli Perwakilan Negeri Pahang Parti Sosialis Malaysia (PSM).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *