CHILE-ASIA-PACIFIC-CPTPP-TRADE-PACT
(foto oleh CLAUDIO REYES/AFP via Getty Images)

Berikut ialah kenyataan bersama oleh pertubuhan-pertubuhan masyarakat sivil di Malaysia yang  membantah ratifikasi “Perjanjian Komprehensif dan Progresif bagi Perkongsian Trans-Pasifik” (CPTPP).

Kami, organisasi-organisasi yang bertandatangan di bawah secara konsisten ingin mengingatkan Kerajaan Malaysia tentang implikasi serius kepada negara akibat daripada Perjanjian Komprehensif dan Perkongsian Trans-Pasifik (CPTPP) yang buat masa ini hanya menangguhkan secara sementara 22 daripada lebih 1,000 syarat yang kebanyakannya adalah peninggalan persetujuan dengan Amerika Syarikat dalam Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPPA) sebelum ini, di mana Amerika Syarikat sendiri telah menarik diri darinya.

Mantan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Darell Leiking, mengesahkan dalam kenyataannya pada 4 Ogos 2020 bahawa pada 29 November 2019, Kabinet (yang juga termasuk Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Dato’ Seri Azmin Ali) “bersetuju bahawa Kerajaan telah mengambil langkah yang baik dengan tidak memeterai perjanjian CPTPP kerana ia akan memberi kesan-kesan sangat negatif kepada industri domestik”. Ini berikutan “penilaian dan penyelidikan selama lebih daripada setahun” berdasarkan keputusan awal Kabinet pada 5 September 2018 dan 9 Januari 2019 sebelum itu.

Oleh itu, kami menegaskan pendirian bahawa Kerajaan sekarang haruslah konsisten dalam menolak CPTPP.

Datuk Darell Leiking menyatakan bahawa Kementerian Hal Ehwal Ekonomi (MEA) yang kini dikenali sebagai Unit Perancang Ekonomi (EPU) yang ketika itu diterajui Dato’ Seri Azmin Ali, mendapati CPTPP akan memburukkan keseimbangan dagangan Malaysia, menyebabkan kehilangan hasil daripada tarif dan mendedahkan negara kepada risiko lebih tinggi daripada Penyelesaian Pertikaian Pelabur-Negara (Investor-State Dispute Settlement, ISDS) yang boleh mengakibatkan Kerajaan Malaysia terpaksa membayar pampasan berbilion dolar.

Kami menyambut baik keputusan Kabinet pada 31 Julai 2019 untuk menolak ISDS secara prinsip dan kejayaannya mengeluarkan ISDS daripada perjanjian Perkongsian Ekonomi Komprehensif Serantau (RCEP). Walau bagaimanapun, ISDS serta segala masalah yang ditimbulkannya masih ada di dalam perjanjian CPTPP sebagai satu legasi persetujuan yang tidak bijak.

Penyelidikan dan analisis kami terhadap teks CPTPP merangkumi permasalahan yang telah dinyatakan oleh Datuk Darell Leiking serta pelbagai syarat yang bermasalah di dalam CPTPP, antara lain seperti mewajibkan petani membayar royalti benih tanaman selama 20 atau 25 tahun dan melarang mereka berkongsi benih tanaman, sekatan subsidi kepada warga nelayan, mengancam perkembangan perusahaan kecil dan sederhana, serta melemahkan hak perlindungan para pengguna berdasarkan peraturan kewangan e-dagang.

Pihak kami telah lama memohon supaya kajian-kajian komprehensif mengenai kesan CPTPP dilakukan dan kami berpuas hati apabila beberapa kajian tambahan telah dijalankan.

Kami juga menekankan bahawa CPTPP kini tidak lagi bersesuaian dengan perubahan situasi semasa. Rundingan dan pemeteraian perjanjian CPTPP pada masa lepas adalah berbeza dengan dunia sekarang yang sedang berhadapan dengan krisis pandemik COVID-19. Ketua saintis Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) telah memberi amaran bahawa pandemik COVID-19 akan mengambil masa empat hingga lima tahun untuk berjaya dikawal, dan Ketua Pengarahnya menyatakan bahawa “there will be no return to the old normal for the foreseeable future” (“dijangka tiada kemungkinan untuk kembali kepada norma dahulu dalam masa terdekat”). Dengan krisis ekonomi yang telah bermula sebelum berlakunya pandemik ini, dunia sekarang menghadapi cabaran-cabaran yang tidak pernah berlaku sebelum ini dan kerajaan perlu mengambil langkah-langkah baharu yang tidak pernah diambil sebelum ini untuk menangani krisis ekonomi dan COVID-19.

Kerajaan amat memerlukan ruang maksimum untuk membuat polisi bagi menangani krisis pandemik dan membantu memulihkan ekonomi negara. Namun, pemeteraian CPTPP akan menyekat ruang membuat dasar dan undang-undang serta peraturan yang perlu diambil untuk menangani wabak dan krisis yang sedang berlaku. Sebagai contoh, beberapa langkah yang diambil Kerajaan Malaysia untuk menangani pandemik ini (dan mungkin perlu diambil pada masa hadapan) berkemungkinan boleh dan telah melanggar syarat-syarat CPTPP.

Negara-negara yang telah meratifikasi CPTPP seperti Australia telah melanggar komitmen perjanjian CPTPP disebabkan keperluan untuk menangani krisis ekonomi dan pandemik. Australia kini telah menyaring semua pelaburan asing walaupun di bawah CPTPP, ia hanya akan menyaring pelaburan melebihi A$ 252 juta (kira-kira RM760 juta) – ini adalah untuk memastikan bahawa dalam situasi krisis sebegini pelabur asing tidak membeli aset-aset Australia.

Bahkan sebelum berlakunya wabak ini, kajian kos-faedah telah mendapati pemeteraian CPTPP untuk Malaysia adalah satu perjanjian yang merugikan. Satu-satunya bahagian yang diharapkan mampu memberi keuntungan kepada Malaysia melalui perjanjian CPTPP adalah melalui penambahan produk-produk eksport, tetapi bahkan dalam bahagian ini sekalipun, imbangan perdagangan (balance of trade) Malaysia akan bertambah buruk menurut EPU. Oleh itu, berdasarkan pada bahagian-bahagian lain CPTPP, kos atau impak negatif kepada negara adalah mengatasi keuntungan termasuk dalam hal berkaitam pelaburan, harta intelek, perkhidmatan, perdagangan elektronik, perolehan kerajaan, perusahaan milik negara (SOE/GLC) dan lain-lain.

Malaysia harus menolak untuk memeterai perjanjian CPTPP kerana analisis kos manfaat menunjukkan bahawa kerugian pada negara adalah mengatasi keuntungan walaupun jika pandemik COVID-19 tidak berlaku sekalipun. Dalam situasi pendemik, sekatan-sekatan CPTPP akan menghalang kapasiti Malaysia untuk mewujudkan polisi dan inisiatif baharu dan bersesuaian dalam menghadapi krisis ekonomi dan pandemik semasa, mahupun pandemik dan krisis pada masa hadapan.

Kami berasa terkejut apabila Dato’ Seri Azmin Ali yang pernah berada dalam pelbagai mesyuarat Kabinet membincangkan CPTPP, dan pada ketika itu, Kementeriannya telah mengetahui sepenuhnya kesan buruk CPTPP terhadap negara, kini bersedia untuk mengikat Malaysia dengan satu perjanjian yang tidak menguntungkan negara. Ini adalah perkara yang terakhir kita perlukan terutamanya pada situasi ekonomi yang bergolak kini.

Keputusan Kabinet Malaysia pada 29 November 2019 jelas berpendirian untuk tidak meratifikasi perjanjian CPTPP. Ini telah dibuktikan dengan krisis pandemik yang sedang melanda dunia dan mengesahkan tuntutan-tuntutan yang dibuat oleh sekumpulan besar masyarakat sivil Malaysia. Kerajaan Malaysia sekarang dan masa hadapan harus berdiri teguh dengan keputusan untuk tidak meratifikasi CPTPP.

==========

Kenyataan bersama ini ditandatangani oleh:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *